Summa sidvisningar

tisdag 6 juni 2017

Nationaldag

Jag är ju ingen bagare precis men ibland så får man ju fixa till något, och nationaldagen är en sån dag. Så vad passar bättre än en Sverigekaka. Sagolikt god om man gillar vanilj. Funkar att servera med grädde och tex jordgubbar eller bara en burk konserverad frukt.
Eller bara som den är. Godast är den dagen efter. Receptet har jag hittat hos  www.zeinaskitchen.se hon har massor av goda recept.

Ca 10 bitar
3 st ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
1 dl kokande vatten


Vaniljfyllning:
120 g smör
1 dl grädde eller mjölk
3 msk vaniljsocker


Gör såhär:
Värm ugnen till 175°. Smörj en springform, ca 25 cm, med smör och mjöla den. Vispa ägg, vaniljsocker och socker vitt och poröst. Blanda mjöl och bakpulver i en skål och sikta sedan ner i smeten. Tillsätt 1 dl kokande vatten och vispa smeten slät. Häll smeten i springformen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min, tills kakan är helt torr i mitten. Låt kakan svalna i formen och dela sedan i mitten.



Fyllningen: Koka upp smör och mjölk/grädde. Tillsätt vaniljsocker och låt såsen puttra under omrörning i ca 2 min. Ställ åt sidan och låt fyllningen svalna lite.
Lägg ett av bottnen på ett fat och häll fyllningen över och bred den jämnt över hela kakan. Lägg på den andra bottnen. Täck kakan och låt gärna stå i kylen några timmar eller till nästa dag. Den blir godare när den får suga till sig fyllningen ordentligt, då blir den extra saftig. Pudra på florsocker innan servering. 


Florsockret har jag pudrat över ett kakpapper


 Lycka till // Evis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar