Summa sidvisningar

lördag 10 november 2018

Jag - en zebra



För fem år sedan fick jag tarmvred och opererades akut på midsommardagen det visade sig vara 13 tumörer som härjat i min kropp. Tumörer och en del lymfkörtlar togs bort och i ungefär hälften fanns det cancer i. 
Sjukdomen jag fått heter Neuroendokrintumör förkortas NET.  Detta är ett sjukdomstillstånd och man blir inte frisk utan får gå på kontroller resten av livet.
 De flesta får även en spruta var 28 dag resten av livet. Jag har haft tur och sluppit sprutorna de sista 4 åren då jag svarade så bra på behandlingen.
 Men i somras upptäcktes 3 nya tumörer i buken och nu är det dags för nya sprutor. Kruxet är att tumörer aldrig får komma i bukspottkörteln och nu hade jag tur att jag fick dem på tarmar och njure och för att mota Olle i grind blir det nu även för mig troligen sprutor livet ut.
Nog om det, detta var bara en liten bakgrund till nästa....

För idag är det internationella NEUROENDOKRINDAGEN!
Bandet för denna sjukdomsgrupp är zebrarandig därav dagens rubrik.

Igår uppmärksammade jag denna dag genom att klä mig i zebraprint och bjuda på fika jobbet  med zebratema så klart (recept på de mumsiga kakorna kommer längre ner)
Tack Ingram för de fina gosedjuren kunde väl aldrig ana att det skulle komma så väl till pass, fick nämligen veta bara förra veckan att zebra var symbolen :) 
Ljusstakarna och zebrorna sitter sen ett år i mitt fönster på jobbet 

Fika uppdukat på jobbet 


Vill du ha receptet på drömtårtan som så klart är glutenfri så kommer det här:

Drömtårta 
Botten:
 3 ägg
1,5 dl socker
Vispas i minst 6 minuter

Sikta ner de blandade torrisarna:
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Grädda i 200 grader i 5 min
 på en plåt(ca 38 x27) med bakplåtspapper  
Vält upp på ett annat bakplåtspapper med strösocker på

Smörkräm:
100 gram smör
1,5 dl florsocker 
1 rågad tsk vaniljsocker
1 litet ägg eller 1 gula och lite av vitan

Bred på bottnen när den svalnat lägg i kylen en stund och njut med en kopp kaffe


Om du hör hovar är det högst sannolikt en häst, inte en zebra”

Kram och ha en fin zebradag för det ska jag 
// Evis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar