Summa sidvisningar

söndag 5 maj 2019

Matsvinn NEJ tack

Jag och min man är bra på att använda allt vi har i kyl och frys vi köper inte mer mat än vad vi äter upp. 
Jag kollar alltid efter röda prislappar, "ät snart" där man kan få det lite billigare och göra något för matsvinnet samtidigt.
 Saker håller ju i många dagar efter bäst-före-datumet.

Så idag tänker jag visa en pryl som jag köpte för säkert 25 år sedan  så den är inte så snygg längre men fungerar precis lika bra för det. 
Även om jag försöker att inte använda plast så får de saker jag redan har i skåpen hänga med så länge det går.
Så här får du ett sallads huvud att hålla i många veckor i kylen det t o m växer :) 

Jag brukar göra ett nytt snitt i stocken och sen låta det ligga lite i kallt vatten så den krispar till sig
När du sen ska använda bara en del av huvudet så skala av de blad du behöver utan att använda kniv. Detta är viktigt för att det ska hålla sig.


Snitta om precis som du gör med blommor och lägg i kallt vatten en stund

Gallret är hemligheten för salladen kommer inte i kontakt med
vattnet i botten så den håller sig fräsch

Så här ser min ut den finns inte längre i sortimentet men jag tror att det är många som har denna hemma, dags att använda den om ni inte redan gör det. 

Den kommer så klart från Tupperware och ersättaren är nu en skål
 som har samma egenskaper men har tillhörande salladsslunga
Spinning Chef heter den.

Lycka till och ha en skön dag  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar